Mobilis Group

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#721 Post autor: J-31 » 2016-04-22, 09:23

Myślę, że jakichś większych różnic w jakości nie ma się co spodziewać. Natomiast Mobilis szybko zajeździ te autobusy i wtedy okaże się, że te należące do MZA będą za rok, dwa w znacznie lepszej kondycji niż o wiele nowsze pojazdy Mobilisa ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4011
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#722 Post autor: Marcin_558 » 2016-05-17, 14:59

Kiedy nowe Mercedesy Conecto LF G Mobilisu mają wyjechać na drogi w Warszawie?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#723 Post autor: J-31 » 2016-05-17, 22:20

Jeden już stoi w Wolicy, na resztę jeszcze poczekamy parę miesięcy ;)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4011
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#724 Post autor: Marcin_558 » 2016-05-20, 16:00

Zdjęcia nowego Mercedesa Conecto LF G Euro6 dla Mobilis group Warszawa są na Facebooku:

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 398&type=3
Ostatnio zmieniony 2016-05-20, 16:49 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#725 Post autor: J-31 » 2016-05-20, 16:23

Facet zdążył sfocić, dzisiaj już go schowali w hali, ale fakt od kilku tygodni stoi na placu. Miałem ochotę też go sfocić, ale teraz tam jest trudny dojazd, a i ja sam jestem mocno zajęty, zatem odpuściłem sobie :)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#726 Post autor: J-31 » 2016-08-10, 17:32

Warszawski oddział Mobilisa wyjechał wczoraj nowymi autobusami (nowy kontrakt). 50 szt. Mercedesów Conecto LF Euro 6 i kolejne 50 szt. SU 8.9LE. Udało mi się za jednym zamachem zaliczyć oba typy pojazdów i zrobiły na mnie miłe wrażenie, choć w przypadku "kebabów" nie spodobała mi się jedna rzecz... ale po kolei

SU 8.9 LE. Moblis już zdążył je obkleić, a to jest drugi dzień eksploatacji ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

Wnętrze. Osobom siedzącym na skrajnych fotelach w ostatnim rzędzie będzie trochę nie komfortowo ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

W przeciwieństwie do SU 8.6, fotele przeniesiono na prawo. Dosyć fajnie się siedzi na półtoraku obok kierowcy ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

Rzeźnia mikroskopijna ale to mały autobus. Na szczęście Mobilis nie zamówił rozkładanych krzesełek (jak w SU8.6)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

W pokazanym powyżej egzemplarzu zbyt głośne są zapowiedzi. Można zwariować, zdecydowanie jest to za głośno. Pół bidy pasażer, przejedzie kilka przystanków - współczuję serdecznie kierowcy. Dla niego to mało komfortowe ;)

Znacznie lepiej jest w Mercedesach Conecto LF - Evobus ładnie dopracował te autobusy. Jeden z kierowców miał pewien problem z elektroniką i na pętli prosił o pomoc innego kierowcy, ale z ... MZA. Generalnie "kebaby" od początku zrobiły na mnie super wrażenie ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

Są pewne drobne "ale", mało istotne, ale trochę psujące efekt. Otóż z tym tylnym wyświetlaczem jest tak, że on jest w ramce i to trochę dziwnie wygląda, ale ... najważniejsze, że działa ;)

Wnętrze. Tutaj się trochę nie popisali. Są stopnie, trzeba się wspinać. SB&C lepiej to rozwiązał w SU Euro 6
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

Mobilis - podobnie jak MZA - nie zdecydował się już na drugą rzeźnie w członie B, czyli wychodzi na to, że przyszły nowe czasy
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

Idziemy dalej, do członu A
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

No i tutaj pojawia się to co chciałem trochę skrytykować....
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

... nie wiem czemu, ale Mobilis postanowił przedzielić rzeźnię główną. Podobne rozwiązanie znalazłem w SU18 MPK Olsztyn. W Olsztynie może to działa, ale czy sprawdzi się w Warszawie ? Trudno orzec ;)

Co jednak ciekawe, zdecydowano, że fotele po prawej stronie pomiędzy I i II drzwiami mają być pojedyncze. Może to "da radę", zobaczymy w "praniu" ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

Nie wiem co to jest, ale wydaje mi się, że to może być serwer. Czy ktoś z Was będzie się orientować ?
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

Kabina kierowcy pełna i tak samo zabudowana jak w Conecto LF dla MZA
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

Kasowniki i biletomat (jeden) firmy Macro System. Bardzo ładne urządzenia i co najważniejsze biletomaty już są w autobusach, a więc "Mobilis" wysłał w pełni kompletne pojazdy na linie
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 130288860/

Kebaby mają bardzo ładną wykładzinę podłogową, zrobiła na mnie super wrażenie. Aliści, to co łączy oba typy pojazdów to czerwone listwy na suficie. Zobaczycie je zarówno w MB Conecto LF jak i w SU 8.9 LE... tyle, że w tym ostatnim są to małe listewki, ledwie widoczne, a w Conecto są to duże listwy nad okienne - doskonale widoczne na zdjęciach. ;)

Fajnie się jeździ kebabami. Autobusy są ciche, bardzo wygodne, naprawdę przyjemne, zapowiedzi nie są zbyt głośne, ale są słyszalne. Te szerokie, wygodne fotele, to chyba już standard Evobusa (w MZA jest to samo). SIP działa bez większych problemów ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1484
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#727 Post autor: Auper » 2016-08-11, 00:18

Podzielenie rzeźni umożliwia przewóz większej liczby osób niepełnosprawnych...;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#728 Post autor: J-31 » 2016-08-11, 09:11

Nie jestem przekonany. Jedna z tych przegród utrudni przejazd wózkiem w zatłoczonym pojeździe, po prostu jest to dodatkowa bariera. Może być ciężko manewrować wózkiem, gdy pojazd będzie pełen ludzi. Aczkolwiek z czystą ciekawością przyjrzę się temu na żywca jak tylko będzie okazja ;)

Co by nie gadać, w Warszawie to nowość, ciekawe, czy się przyjmie ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1484
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#729 Post autor: Auper » 2016-08-11, 14:40

Tylko aby zarejestrować więcej miejsc dla kulawych musi być taka ścianka o którą mogą się oprzeć i przypiąć pasem tyłem do kierunku jazdy

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#730 Post autor: J-31 » 2016-08-11, 21:23

Swoją drogą, to cykliści będą mieli chyba problem z przewiezieniem rowerów. Rower może się po prostu nie zmieścić ;)

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 1484
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#731 Post autor: Auper » 2016-08-12, 00:35

A jest swoją drogą w Warszawie jakiś przepis odnośnie przewozu rowerów autobusem?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#732 Post autor: J-31 » 2016-08-12, 11:18

Tak. Dość płynny, bardziej umowny, niż określony w przepisach i z tego powodu dochodzi do wielu awantur w autobusach z kierowcami. Czyli teoretycznie można przewieźć rower, ale ...

.... no właśnie "ale":
1. Po pierwsze w przepisach porządkowych w rozdziale III § 12 punkt 2 mówi
2. Pasażer może przewozić w pojazdach rower, jeżeli istnieje możliwość umieszczenia roweru w stojaku lub w miejscu o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3 i 4.
... rzecz w tym, że żaden autobus nie jest wyposażony w stojaki, czyli zgodnie z przepisami ruchu drogowego żaden autobus miejski w Warszawie nie jest przystosowany do przewozu rowerów. ;)

2. Po drugie w przepisach porządkowych organizatora - czyli ZTM - jest co prawda zapis dotyczący przewozu rowerów, ale nie ma nigdzie zapisu, że pasażer z rowerem ma opuścić pojazd, gdy do pojazdu wejdzie matka z wózkiem lub wjedzie inwalida na wózku. W przepisach porządkowych w rozdziale II, §8, jest punkt 6, który jedynie mówi
6. W przypadku przewożenia przez pasażera roweru w miejscu określonym w ust. 1 pkt 3 i 4, pasażer taki obowiązany jest do zwolnienia tego miejsca na każde żądanie pasażera poruszającego się na wózku inwalidzkim lub osoby z wózkiem dziecięcym i opuszczenia pojazdu.
Określenie "zwolnić" jest dosyć płynne z prawnego punktu widzenia. Bo zwolnić to nie oznacza "wyjść z pojazdu". Ma go jedynie zwolnić, a więc może się równie dobrze przesunąć z rowerem i udostępnić miejsce osobie potrzebującej na jej żądanie.

To tak jak miejsce dla osoby niepełnosprawnej oznaczone piktogramem.
Jeśli sobie na nim usiądę, a do pojazdu wejdzie inwalida, czy to oznacza, że ja mam wyjść z pojazdu i czekać na następny z wolnym miejscem siedzącym dla niepełnosprawnego ? Na logikę - oczywiście że NIE - mam go jedynie zwolnić, mogę jednak kontynuować podróż tym pojazdem :cool:

3. Na monitorach w metrze, tramwajach i autobusach pokazywany jest krótki filmik z pouczeniem "Czy mogę przewieźć rower autobusem ?" Jest to animacja w której ZTM dopuszcza przewóz roweru pod warunkiem, że tymże autobusem nie jedzie matka z wózkiem lub osoba niepełnosprawna na wózku. A zatem w pojeździe musi być wolne miejsce. Dopiero wtedy można przewieźć rower. Jeśli miejsce jest zajęte - NIE !

No i na tym tle dochodzi coraz częściej do sprzeczek. Ponieważ kierowcy MZA (oni z jakiegoś powodu najbardziej przestrzegają tego zapisu, u ajentów cisza) coraz częściej bardzo rygorystycznie przestrzegają tego zapisu. I coraz częściej bywa tak, że kierowca - w momencie, gdy w pojeździe zjawia się wózek - nakazuje cykliście opuszczenie pojazdu.

Był nawet przypadek, że matka z małym dzieckiem wiozła dziecinny rowerek, na kolejnym przystanku do pojazdu weszła kobieta z wózkiem. Obie panie się pogodziły, ale kierowca nakazał tej pierwsze zabrać rowerek i wyjść z pojazdu. Doszło do awantury z kierowcą, do tego stopnia, że ten wyłączył silnik i nie odpuścił. Pasażerka z dzieckiem i rowerkiem w końcu wyszła z pojazdu. Zrobił się z tego medialny dym, ale ZTM i MZA uznały, że driver postąpił prawidłowo.

Kierowcy u ajentów raczej nie reagują, ale trzeba brać pod uwagę, że u naszych ajentów bardzo często driverami są Ukraińcy, i oni słabą znają język polski... teraz z nowymi kontraktami ma to się zmienić. Kierowca ma być certyfikowany i ma obowiązek znać język polski. ;)

Swoją drogą jak robiłem powyższe zdjęcia, to driverzy Mobilisu wyglądali na wystraszonych i nic nie mówili, a przy okazji - tego nie zauważyłem, ale o tym na pisał na Wawkomie TLG - w kabinie wisi teraz teraz zdjęcie kierowcy wraz z jego nr. służbowym. Muszę to jeszcze raz zobaczyć ;)

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 280
Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G

Re: Mobilis Group

#733 Post autor: TranslatorPS » 2016-08-12, 12:44

@J-31, przyuważyłeś może identyfikatory kierowców? Podobno wywieszone są w kabinach, zawierają zdjęcie i numer kierowcy. Ciekawi mnie, czy to ZTMowska robota oraz czy jest utrzymana w nowej stylistycje (tj. font Frutiger) ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#734 Post autor: J-31 » 2016-08-12, 17:18

Tak, mam nawet zdjęcie. Jechałem dzisiaj specjalnie po to by odszukać ten identyfikator. Wisi na szybie w widocznym miejscu. Tak to wygląda

:strzałka: http://hostmat.eu/images/63150934622058433518.jpg

Na pewno jest to decyzja ZTM-u. I może to być wykonane przez ZTM. ZTM zdecydował się na wiele zmian dotyczących zatrudnianych kierowców. M.in. kierowcy muszą być certyfikowani.

Czekamy na Arrive, no i jeśli ZTM podpisze umowę, to również na nowy kontrakt z ITS-em, a to oznacza, że niebawem będzie więcej tych identyfikatorów. ;)

9507
Posty: 2872
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Mobilis Group

#735 Post autor: 9507 » 2016-09-01, 10:56

Od kiedy autobusy ajentów w warszawie nie mają numerów taborowych zaczynających się od litery "A"?

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 280
Rejestracja: 2007-10-02, 21:05
Lokalizacja: PL-WR,KR,KSU/IE-G

Re: Mobilis Group

#736 Post autor: TranslatorPS » 2016-09-01, 11:45

Od wejścia najnowszego kontraktu Mobilisu, czyli od sierpnia. Dotychczasowe numery nie będą zmieniane (raczej), ale nowe kontrakty będą już numerowane 9xxx.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#737 Post autor: J-31 » 2016-09-01, 20:37

Tak to prawda. Jest to nowość. Która zaczęła się w sierpniu ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#738 Post autor: J-31 » 2016-11-24, 21:46

Mobilis "sprzedał" swoje Solarisy Urbino 8.6 (rocznik 2009) do Włoch
:strzałka: http://napoli.fanpage.it/eav-compra-23- ... a-polonia/

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#739 Post autor: J-31 » 2018-06-15, 18:34

Jeżeli ktoś z Was odrobinę się interesuje tym co dzieje się np. w Warszawie - napiszę, z kronikarskiego obowiązku, że warszawski oddział "Mobilisa" rozpoczął w dniu 9 czerwca (sobota) nowy kontrakt autobusami jakich warszawiacy dotąd nie widzieli ;)

MAN NL253 Lion's City Hybrid
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 295557963/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 295557963/

Wygląd zewnętrzny - a dokładnie garb w górnej części - od razu zdradza, że autobus różni się od innych. Autobusy hybrydowe to oczywiście żadna nowość w Warszawie, ale po pierwsze było ich mało, a po drugie nie odczuwało się tej "hybrydy" w Solarisach Urbino. Ponieważ w Solarisach silnik spalinowy pracuje non-stop, bez wyłączania i w zasadzie jak ktoś nie jest obeznany to nie będzie wiedział. Ja sam nawet raz jechałem hybrydą Arrivy... i tego nie wiedziałem. Nie odczułem tego ;)

Tutaj jest inaczej. To jest typowy "start-stop". Silnik spalinowy wyłącza się w czasie hamowania pojazdu i włącza się dopiero gdy pojazd nabierze odpowiedniej prędkości. Elektronika pojazdu jest dosyć głośna, podobna jak w niektórych trolejbusach (np. ST12M). Silnik spalinowy jest na razie cichy.

Wnętrze jest zbliżone do "grodziowych" NL295 LC
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 295557963/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 295557963/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 295557963/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 295557963/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 295557963/

Nie wiem czemu, ale producent nadal utrzymuje te nie praktyczne podpórki na tylnym zwisie. Można tam jedynie stać i się oprzeć :cool:

Również nadal producent montuje jeden z foteli, na nadkolu, wyżej. To jest niepraktyczne rozwiązanie, aczkolwiek tam się znajduje jakieś urządzenie, jest podwyższenie i nie mieli innego wyjścia :]
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 295557963/

Kierowcy wciąż się uczą jeździć tymi pojazdami. Trafiłem dzisiaj na kilku i np. starszy pan lubił ostro hamować, ale młodsi radzili sobie całkiem fajnie.

Jeden z autobusów ma najwyraźniej jakiś problem z elektryką, bo silnik spalinowy nie wyłączał się i pracował na wolnych obrotach na postojach... ale było to tylko w jednym pojeździe (9516), reszta była OK ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4320
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Mobilis Group

#740 Post autor: Przemek » 2018-06-15, 23:31

Czyli jednak można dostać Lion'sa w budzie A37, który nie ma podestów w pierwszym rzędzie siedzeń zaraz za drugimi drzwiami 😉
Tak, wiem że dwa siedzenia po jednej stronie mają podest 😉 Ale w teorii - nie muszą one tam być 🙂

ODPOWIEDZ