MZK Jelenia Góra

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Wiadomość
Autor
marekJG

#21 Post autor: marekJG » 2011-01-02, 15:10

W roku 2010 do MZK miały dotrzeć 4 sztuki 12M Manów. Dotarły jak na razie 3, a powodem było opóźnienie spowodowane uszkodzeniem jednego z tych pojazdów, który w czasie transportu spadł z lawety. Szczerze mówic, nie wiadomo, kiedy dotrze na zajezdnię. W każdym bądź razie niedługo na trasach pojawi się wóz #793, pierwszy pojazd z układem drzwi 2-2-2, co bardzo mnie cieszy. W tym roku pojawią się w końcu nowe autobusy ( 5 szt. midi) Mówi się także o zakupie kilkunastu używek, ale mamy nowego prezydenta, który chce wydać ..... kilka milionów euro na SKM wożącą muchy. A autobusy, wszyscy przesiądą się na pociągi. Tak przynajmniej chce prezydent. :chytry:

Awatar użytkownika
Michalbc
Posty: 884
Rejestracja: 2008-12-20, 23:31
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

#22 Post autor: Michalbc » 2011-01-02, 19:04

Ten już raczej nie dotrze, podobno jest pięknie przekoszony :)

marekJG

#23 Post autor: marekJG » 2011-01-04, 20:22

Autobus zgodny ze specyfikacją musi dotrzeć. Pewni MAN Wolica szuka kolejnego zastępczego używańca.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 4011
Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

#24 Post autor: Marcin_558 » 2011-02-01, 16:53

Ponad dwa miliony złotych dla jeleniogórskiego MZK

W ostatnich dniach pozytywną ocenę merytoryczną otrzymał wniosek Miejskiego Zakładu Komunikacji spółka z o. o. w Jeleniej Górze o dofinansowanie ponad siedmiomilionowej inwestycji związanej z doposażeniem taboru, wdrożeniem nowoczesnego systemu informacji raz budową nowoczesnej myjni autobusowej. Kwota dofinansowania to ponad dwa mln zł.Wniosek jeleniogórskiego MZK jako jeden z sześciu dokumentów zakwalifikowanych do dofinansowania został pozytywnie oceniony zarówno formalnie i merytorycznie. Pod względem ilości punktów znalazł się on na drugim miejscu zdobywając niemal 30 na 36 punktów.

Wartość całego zadania to ponad siedem milionów złotych, z czego dofinansowanie to kwota około 2 mln 332 tys. zł czyli 40 procent. Pozostała część będzie pochodziła ze środków własnych spółki.

– Za te pieniądze zamierzamy kupić pięć zupełnie nowych autobusów średniej wielkości. Ponadto wybudujemy nowy budynek z myjnią dla autobusów. Ustawione zostaną też nowoczesne tablice informacyjne dla pasażerów. Będą one informowały o realnej godzinie przyjazdu autobusów, o ich opóźnieniu czy innych odchyłkach od rozkładu jazdy. Takie tablice funkcjonują już w kilku miastach w Polsce, np. w Zielonej Górze czy we Wrocławiu.

Patrząc od wewnątrz zakładu umożliwi to sterowanie komunikacją w czasie rzeczywistym. Nasi pracownicy będą widzieli, gdzie dany autobus się znajduje i z jakim opóźnieniem czy przyspieszeniem porusza się po mieście. Pasażer natomiast będzie miał wycinek tego zapisu poprzez wyświetlenie na ekranie na przystanku informacji za ile minut autobus danej linii przyjedzie – mówi Marek Woźniak, prezes spółki MZK.

Początkowo takie tablice zostaną ustawione na sześciu przystankach, z czasem pojawią się w kolejnych miejscach. Jeleniogórski wniosek trafi teraz do ostatniej oceny strategicznej, dokonywanej przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego. Jest to już jednak tylko formalność.

Przetargi na zakup autobusów, budowę myjni i ustawienie tablic zostaną ogłoszone i rozstrzygnięte jeszcze w tym roku. Pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego.

jelonka.com
http://www.jelonka.com/news,single,init,article,32095

marekJG

#25 Post autor: marekJG » 2011-02-16, 12:40

Przetarg ma być ogłoszony w marcu, jak zwykle kierowcy plotkują o różnych markach jakie miałyby się pojawić. Wiadomo, że zostanie zakupionych 5 szt. autobusów Midi, niskowejściowych. Osobiście uważam, że wszystko wskazuje na SORa, niedawno testowanego w mieście, który jest najtańszy w tej kategorii, a takiego właśnie wyrobu MZK szuka. Oczywiście zakup tak niewielkiej ilości pojazdów jest kroplą w morzu potrzeb, gdyż nawet używane Many zaczynają coraz częściej zawodzić i stoją w zajezdni. firma ratuje się jak może i dlatego w tym roku zostanie zakupionych kilkanaście autobusów używanych, które pozwolą wycofac ostanie Jelcze 120MM z nieszczęsnej dostawy w 1997 r. i częśc MIGów.

[ Dodano: 06 Maj 2011 11:26 ]
Na ostatniej sesji RM, podjęto decyzję w sprawie zabrania 700 000 tys. zł dotacji na komunikację miejską. Powodem takich działań jest konieczność pozyskania środków na budowę fontanny miejskiej. Uznano, że najlepiej zrobić to kosztem MZK "bo i tak autobusy wożą muchy". Generalnie rzecz biorąc władze miasta pokazują swoją prawdziwą twarz, jeżeli chodzi o podejście do KM. Wszyscy niemal interesujący się KM w stolicy Karkonoszy przyznają, że nigdy tak źle nie było. W związku z obcięciem funduszy prawdopodobnie nie będzie kupna autobusów używanych, ponadto zapowiada się cięcia kursów. Coraz głośniej pracownicy MZK dopytują się dlaczego zdecydowano się na zakup kolejnej partii autobusów midi, w sytuacji konieczności wymiany 12M, głównie Jelczy 120MM oraz MIGów.

shift

#26 Post autor: shift » 2011-06-06, 14:39

Witam, staram się sledzić na bieżąco rozwój Jeleniej Góry. No i będzie 'aż' pięć nowych Solarisów Urbino 10... Nie napawa mnie to optymizmem gdyż już nie raz narzekano na Solarisy który trafiały 'nie do swoich' (czyli poza Poznań czy Warszawę). Szczerze mówiąc liczyłem na wygraną MANa albo nawet Mercedesa... :mruga: Już pal licho markę autobusu, nie ma tragedii ale bardziej martwi to jak UM w Jeleniej Górze zaczyna podchodzić do spraw KZ... :nuts: Miało być tak pięknie... a jest jak jest... SKM im się śni, a po mieście toczą się stare Jelcze :nuts:

Awatar użytkownika
Coffee
Posty: 1499
Rejestracja: 2006-05-19, 16:21
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

#27 Post autor: Coffee » 2011-06-06, 14:54

shift pisze:No i będzie 'aż' pięć nowych Solarisów Urbino 10..
Pięknie. Jedne padaki wożą się po mieście, po czym kupują kolejne...

Ktoś, kiedyś mi mówił, iż proces "amerykanizacji" Polski minął.... A ja tu widzę działanie ze zdwojoną siłą.

marekJG

#28 Post autor: marekJG » 2011-06-22, 15:10

Z Solarisów nikt zadowolony za bardzo nie jest w zakładzie. Po pierwsze liczba autobusów średniej pojemności jest już wystarczająca i wszyscy przyznają, że potrzebne są zakupy wozów 12M, po drugie kierowcy woleliby MANy. Ważne, że coś nowego w taborze się pojawi. O wiele gorzej przedstawia się kwestia samego funkcjonowania tranposrtu zbiorowego w stolicy Karkonoszy. We wtorkowym wydaniu NJ napisały, że na ostatniej sesji RM potwierdzono, że budowa fontanny u zbiegu Wolności i Wojska Polskiego zostanie sfinansowana z oszczędności na funkcjonowaniu MZK. Oznacza to kolejne cięcia kursów. Prawdopodobnie reorganizacja zostanie przeprowadzona przez wakacje i oczywiście polegać będzie na redukcji wozokilometrów. Zdaniem prezydenta miasta wieczornymi kursami jeździ za mało osób i nie są one potrzebne. Tymczasem rozwijają się praca nad budową SKMki, która docelowo ma zastąpić autobusy miejskie linii 7 i 9 .
http://jeleniagora.naszemiasto.pl/artyk ... ,id,t.html

Awatar użytkownika
Michalbc
Posty: 884
Rejestracja: 2008-12-20, 23:31
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

#29 Post autor: Michalbc » 2011-06-22, 16:14

A 9 i 7 to są jakieś linie rentowne, czy typowe osiedlówki na stario np?:P

shift

#30 Post autor: shift » 2011-06-24, 04:20

Michalbc pisze:A 9 i 7 to są jakieś linie rentowne, czy typowe osiedlówki na stario np?:P
7 to kluczowa linia dla miasta łącząca Zabobrze, Centrum, Cieplice i Sobieszów. Podobnie 9 która łączy Centrum, Cieplice, Sobieszów i Piechowice.

Przebieg 7 i 9 jest dobrze pokazany na tej mapie
http://www.mzk.jgora.pl/pl/def/map

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#31 Post autor: J-31 » 2011-06-27, 09:52

Czy te dwie linie 7 i 9 są aż tak przepełnione, że autobusy wielkopojemne nie wyrabiają i trzeba budować SKM-kę ? ;)

9507
Posty: 2872
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

#32 Post autor: 9507 » 2011-06-27, 23:48

Myślę raczej, że trzeba było na coś złapać wyborców ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

#33 Post autor: pmaster » 2011-06-28, 00:18

To nie mogą po prostu jej nie wybudować?

Lopez

#34 Post autor: Lopez » 2011-06-28, 16:42

Nie chodzi o budowę, ale remont istniejącej trasy. Gdyby została poddana rewitalizacji, to być może udałoby się też przywrócić ruch na trasie do Szklarskiej Poręby. IMO pomysł SKMki jest niegłupi, ale zastanowiłbym się poważnie nad wyborem taboru - na pewno nie EZT, raczej nie szynobus, a właśnie najlepiej coś a la tramwaj.

marekJG

#35 Post autor: marekJG » 2011-06-28, 23:02

Lopez pisze:IMO pomysł SKMki jest niegłupi, ale zastanowiłbym się poważnie nad wyborem taboru
Dlaczego jest idiotyczny moim zdaniem napisałem tutaj: http://www.phototrans.eu/14,490768,0,Jelcz_M11_687.html. Pozwolę sobie skopiować moją wypowiedź:
@ Lipton: W przypadku Warszawy i dużych ośrodków miejskich inwestycje w transport szynowy są jak najbardziej zyskowne w dłuższej perspektywie. Ale nie można tego powiedzieć o planach dotyczących miasta w którym liczba mieszkańców niedługo spadnie poniżej 80 000, i którego nie stać na zakup kilku autobusów rocznie. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że z transportu zbiorowego korzysta niecałe 50 % jego mieszkańców można zadać sobie pytanie czemu to wszystko ma służyć. Tramwaj w obecnie proponowanej postaci jest pomysłem poronionym i powstałym na użytek kampanii wyborczej. Jego idea opiera się na wykorzystaniu linii kolejowej Jelenia Góra- Szklarska Poręba, która mimo przebiegu przez niemal całe miasto w istocie biegnie przez obszary mało zurbanizowane, które w perspektywie kilkudziesięciu lat nie zmienią swej postaci. Zabudowa miejska koncentruje się niemal w całości wzdłuż ul Wolności oddalonej znacznie od torów kolejowych co poddaje pod wątpliwość użyteczność tego środka transportu dla mieszkańców podróżujących w głównym ciągu komunikacyjnym miasta Zabobrze- Centrum- Cieplice. Jednym słowem tramwaj nie wygeneruje przyzwoitej frekwencji. Równocześnie z kampanią tramwajową miasto deprecjonuje transport autobusowy poprzez zabieranie prawie miliona złotych na prowadzenie komunikacji, planuje likwidację kursów autobusowych którymi i podróżują uczniowie, studenci i emeryci "bo się nie opłaca" i szantażuje ościenne gminy zwinięciem sieci podmiejskiej, jeżeli nie zwiększą znacząco dopłat do linii autobusowych. Widzisz w tym jakąś logikę. Z jednej strony plany rozwoju tramwaju, z drugiej degrengolada sieci połączeń autobusowych, które akurat w przypadku naszego miasta lepiej spełniałyby swoje funkcje. Za pieniądze wydane na tramwaj można kompletnie przebudować sieć autobusową w mieście, wymienić rozlatujący się tabor i zwiększyć częstotliwość kursów. To na pewno mi jako pasażerowi bardziej by się przydało. Jak władze miasta zrealizują te postulaty to niech nawet stawiają sobie metro. A tutaj o koncepcji JTR http://www.zgrowery.most.org.pl/kolej/skm/serv04.htm

Nadmienię, że wszystko to odbywa się kosztem dobijania transportu autobusowego. O czym tutaj http://www.phototrans.eu/14,497496,0,Jelcz_M11_691.html

Zabawne wydaje się cięcia kursów autobusowych z powodu niskiej frekwencji, ogromne podwyżki cen biletów i jednoczesne inwestowanie w poronioną SKM, która ma wozić pasażerów nieużytkami miejskimi. Widzicie tutaj jaką logikę poza tą partyjną.
J-31 pisze:Czy te dwie linie 7 i 9 są aż tak przepełnione, że autobusy wielkopojemne nie wyrabiają i trzeba budować SKM-kę ?
Oczywiście, że nie. Prezydent musi znaleźć pieniądze na swoje chore wymysły. Linie 7 i 9 stanowią kręgosłup komunikacji miejskiej. ¯eby nabić frekwencję w tramwaju/ szynobusie musi spowodować , aby pasażerowie z nich korzystający musieli przesiąść się do tramwaju. A, że oni tego raczej nie zrobią dobrowolnie to polikwiduje się kursy poza godzinami szczytu, pogarszając ofertę. I sprawa załatwiona.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#36 Post autor: J-31 » 2011-06-29, 07:46

Nie po raz pierwszy już nam się zdarza, że jak politycy biorą się za coś. To kompletnie bez jakiegokolwiek pomyślunku, a nawet bez sensu. I co gorsza, za nie trafione, kosztowne pomysły - nie ponoszą żadnej odpowiedzialności. Dlatego warto będzie zwrócić uwagę na to co dzieje się w Jeleniej Górze ;)

marekJG

#37 Post autor: marekJG » 2011-06-29, 09:00

¯eby było jasne, nie jestem przeciwnikiem transportu szynowego, ale każdy kto w Jeleniej Górze miał okazję być i zaobserwować układ komunikacyjny miasta, a także widział przebieg torów kolejowych do Szklarskiej Poręby dojdzie do wniosku, że ten projekt nie trzyma się kupy. Tak naprawdę może stanowić uzupełnienie komunikacji miejskiej a nie jej kręgosłup, no chyba, że w najbliższej przyszłości nastąpi bardzo duży przyrost zabudowy mieszkalnej w okolicy trasy przebiegu pociągu. Postaram się w najbliższym czasie narysować jakąś mapkę, która pozwoli ukazać trasy przebiegu autobusów miejskich i skonfrontować je z przebiegiem torów.
J-31 pisze: Dlatego warto będzie zwrócić uwagę na to co dzieje się w Jeleniej Górze
Próbowałem już zorganizować akcję obywatelską w tej sprawie. Niestety marazm mieszkańców miasta, którzy twierdzą, że władze i tak zrobią jak chcą powoduje, że przeciwnicy takiej polityki transportowej miasta nie mają żadnych szans przebicia. MKMów jest niewielu, albo się nie ujawniają.

[ Dodano: 29 Cze 2011 08:18 ]
Lopez pisze:Nie chodzi o budowę, ale remont istniejącej trasy. Gdyby została poddana rewitalizacji, to być może udałoby się też przywrócić ruch na trasie do Szklarskiej Poręby. IMO pomysł SKMki jest niegłupi, ale zastanowiłbym się poważnie nad wyborem taboru - na pewno nie EZT, raczej nie szynobus, a właśnie najlepiej coś a la tramwaj.
Przepraszam, że nie wcześniej nie zauważyłem tego zdania. Ruch do Szklarskiej Poręby odbywa się cały czas. Kursują szynobusy i jedno TLK. frekwencja w szynobusie oscyluje wokół 1- 3 osób

ppln

#38 Post autor: ppln » 2011-06-29, 09:23

Można zawsze spróbować z tramwajem dwusystemowym - wybudować w bardziej zamieszkanej części miasta zwykłą sieć tramwajową (ważne żeby 1435 mm) 600V i kupić wagon dwusystemowy przystosowany do jazdy na 3000V po torach kolejowych.
Tylko jeśli autobusy wystarczają to nie wiem czy coś takiego (inwestycja jest raczej kosmicznie droga) ma w obecnej sytuacji sens. Lepiej by było przyszłościowo budując/przebudowując drogi zostawić tam odpowiednio szeroki pas zieleni

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

#39 Post autor: irisbus » 2011-06-29, 09:55

Ale z drugiej strony tego typu tramwajowy wagonik byłby tańszy w eksploatacji i mógłby na trasie do Szlakarskiej poręby jechać nieco szybciej, więc mógłby stanowić swego rodzaju konkurencję dla standardowego pociągu czy PKSu, których czas przejazdu jest zbliżony. Co do przebiegu torów to faktycznie są one dość daleko od terenów zurbanizowanych, ale nie wszędzie, dworzec główny znajduje się dość blisko Centrum, do tego można by było usadowić przystanek w okolicy wiaduktu na al. Jana Pawła II (bliskość centrów handlowych, zakładów pracy). Tak samo w okolicy dw. Jelenia Góra Zachodnia czy Cieplice trochę tych osiedli jest, taki tramwaj mógłby mieć popyt, ale to wszystko z czasem i nie kosztem komunikacji autobusowe, jedynie jako uzupełnienie - a właściwie to autobusy powinny być uzupełnieniem tramwaju i mogłyby stanowić np. system dowozowy do węzłów przesiadkowych na takowy. Ogólnie to należałoby tą komunikację zdrowo przeorganizować ale to już po wybudowaniu i uruchomieniu tego cuda techniki, z tym że to należy zrobić z głową. Swego czasu w Wałbrzychu też były plany uruchomienia tramwajów pomiędzy Centrum a Podzamczem po dawnej i obecnej linii kolejowej, pomysł ten po raz pierwszy pojawił się w latach 70. gdy na transport publiczny był spory popyt (działające kopalnie), teraz powraca przy każdych wyborach ale nikt się go nie chce podjąć, dziś gdy miasta nie stanowią już takiej potęgi przemysłowej i nie generują potoków pasażerskich na takim poziomie jak kiedyś należy szukać rozwiązania w turystyce i rekreacji, stąd mi się pomysł tramwaju do podjeleniogórskich miejscowości turystycznych podoba, jeśli byłoby to zrobione od początku do końca dobrze to mógłby powstać dośc ciekawy system na wzór np. kolejek w Szwajcarii.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#40 Post autor: J-31 » 2011-06-29, 10:36

Ja się obawiam, że jeżeli władze Jeleniej Góry już działają bez sensu i bez większych przemyśleń - to na pewno zrealizują ten pomysł "na sztukę". Głównie po to by móc się biernym wyborcom pokazać w lokalnych mediach przy ładnie pomalowanych szynobusach. Z tekstem, że "oni inwestują w komunikację" :roll:

ODPOWIEDZ