MZK Jelenia Góra

Organizatorzy transportu miejskiego, przewoźnicy komunikacji miejskiej, wykazy taboru.
Wiadomość
Autor
marekJG

#41 Post autor: marekJG » 2011-06-30, 12:52

ppln pisze:Tylko jeśli autobusy wystarczają to nie wiem czy coś takiego (inwestycja jest raczej kosmicznie droga) ma w obecnej sytuacji sens.
Właśnie w tym sęk. W chwili obecnej nie ma żadnych przesłanek za zwiększaniem przepustowości środków transportu publicznego. Liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej spada w tempie około 2- 3 % rocznie, spada też sukcesywnie liczba mieszkańców ( migracja do Wrocławia) Nawet główne linie komunikacyjne w mieście obsługiwane taborem MEGA ( deskorolki na 6 i 7 i przeguby na 9) poza godzinami szczytu są podmieniane na pojazdy 12M, w godzinach wieczornych i dni wolne na niektórych kursach wystarczy tabor MIDI. Jednym słowem potokowość głównego ciągu komunikacyjnego Zabobrze- Centrum- Cieplice w ostatnich latach bardzo się zmniejszyła. Polikwidowano duże zakłady produkcyjne co powoduje, iż nie ma rzesz ludzi, którzy tysiącami podróżują do jednego punktu. Ktoś, kto myśli, że zmniejszenie kosztów funkcjonowanie komunikacji miejskiej osiągnie poprzez likwidację wozokilometrów, podniesienie cen biletów sieciowych i całodniowych o 40 % ( co nie ukrywajmy jest niezbędne, aby móc finansować SKM) i zmuszanie ludzi do korzystania z szynobusu ( a taki cel przyświeca władzom miasta) jest niespełna rozumu. Efekt będzie wprost odwrotny i spowoduje, że kolejna grupa dojeżdżających pasażerów przesiądzie się do samochodów, bo nikt nie będzie w mieście o powierzchni 109 km bawił się w podróż linią dowozową do stacji kolei, skoro przejazd samochodem będzie o wiele krótszy i sprawniejszy. Nadal podtrzymuje opinię, iż za 250 milionów PLN ( koszt jaki przewidziano w koncepcji SKM z 2006 r) uda się rozwiązać wszystkie podstawowe problemy zbiorkomu w Jeleniej Górze ( wymiana floty autobusowej, zwiekszenie częstotliwości i wprowadzenie uprzywilejowania autobusów w centrum) bez konieczności realizacji wyborczych utopii.
irisbus pisze:mógłby stanowić swego rodzaju konkurencję dla standardowego pociągu czy PKSu, których czas przejazdu jest zbliżony.
Czas przejazdu autobusu z centrum Jeleniej Góry do centrum Szklarskiej Poręby wynosi 30 minut. Szynobusem około 1h 40 min., stąd też w ciągu kilku miesięcy kolejarze stracili niemal wszystkich pasażerów. Taka różnica wynika ze specyfiki linii kolejowej, która jest o wiele dłuższa niż szosa biegnąca ze Szklarskiej Poręby i łącząca się z obwodnicą północną miasta. To, że pociag nie może stanowić żadnej poważnej oferty w codziennych dojazdach JG- Piechowice- Szklarska P. zrozumiał nawet UMWD, który planuje wykorzystanie trasy do weekendowych przejazdów turystów w góry i do Czech.
irisbus pisze:Tak samo w okolicy dw. Jelenia Góra Zachodnia czy Cieplice trochę tych osiedli jest, taki tramwaj mógłby mieć popyt
W okolicy Dworca Zachodniego masz kilkanaście bloków, wyżej Osiedle Pomorskie. Do centrum Jeleniej Góry ( przystanek Podwale) autobusem masz 1 przystanek, czas podróży 3 minuty, do Tesco ( gdzie planowane jest zbudowanie przystanku szynobusu pod estakadą) zaledwie 5 minut. Szynobus, aby dowieźć ludzi w tej samej relacji, uwzględniając wybudowanie stacji Estakada i Centrum musi z uwagi na specyfikę linii kolejowej pokonać trasę kilku km dłuższą. Dolicz do tego konieczność korzystania z linii dowozowej. Wychodzi kilkanaście minut dłużej. Dotyczy to także relacji z południa miasta ( Cieplice, Sobieszów) Nie ma bata, żeby kolej była szybsza, no chyba, że prezydent chce od razu zbudować linię Pendolino albo Shinkansena . Zmuszanie ludzi do takich kombinacji w niespełna 90 tysięcznym mieście tylko dlatego, że prezydentowi zachciało się tramwaju bo podobno nada miejskości Jeleniej Górze ( ten argument wydaje się być farsą) jest gwoździem do trumny transportu zbiorowego i kolejnym argumentem za przesiadką na samochód.

shift

#42 Post autor: shift » 2011-07-02, 17:19

Krótko mówiąc, SKM to poroniony pomysł w mieście wielkości Jeleniej Góry. Jeszcze gdyby infrastruktura kolejowa była położona bliżej miasta...

To brzmi wręcz absurdalnie. Z jednej strony komunikacja autobusowa będzie ograniczana, bo ilość pasażerów spada (nic dziwnego jak się wpycha ludzi do aut z przyczyn podanych przez @ marekJG). Ale z drugiej strony chce się tworzyć SKM która jest w stanie obsługiwać spore potoki...

Tramwaj tradycyjny też nie ma racji bytu. W Centrum nie ma miejsca na osobne torowiska, co oznacza, że tramwaje by tkwiły z autami w korkach. W takie rzeczy można się bawić wyłącznie na Zabobrzu gdzie nie brak przestrzeni pod osobne torowiska... jednak koszty i problemy z autobusami pokazują, że byłaby to kolejna bujda na resorach.

Trudno się oprzeć wrażeniu, że nowy prezydent złapał ludzi na fajnie brzmiące obietnice które teraz brutalnie zderzają się z rzeczywistością... A żeby było ciekawiej, plan transportowy zakłada pozyskanie środków na ten 'tramwaj' w całości ze źródeł zewnętrznych :retard: Nie wiem kto liczył na to, że znajdą się frajerzy (w domyśle UE, UM, czy MI) którzy utopią kupę forsy w tą wizję.

Najpierw trzeba rozwiązać problemy komunikacji autobusowej (już zostało powiedziane w szczegółach jak można poprawić usługi dla pasażerów), a potem bawić się w SKM-kę, jeśli w ogóle będzie taka potrzeba :lol:

ppln

#43 Post autor: ppln » 2011-07-02, 21:20

shift pisze:W Centrum nie ma miejsca na osobne torowiska, co oznacza, że tramwaje by tkwiły z autami w korkach
Akurat tutaj można robić różne ciekawe rozwiazania i jeśli po torowisku nie musi poruszać się autobus, przy odpowiednich separatorach i dobrze rozwiązanych przystankach można uzyskać przyspieszenie i tramwaj niekoniecznie musi stać w korku

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

#44 Post autor: pmaster » 2011-07-03, 22:01

marekJG pisze:spada też sukcesywnie liczba mieszkańców ( migracja do Wrocławia)
Pewien jeleniogórzanin powiedział mi niegdyś, że raczej do Goerlitz

marekJG

#45 Post autor: marekJG » 2011-08-29, 14:30

Na stronie przewoźnika miejskiego pojawiły się informacje o nowym rozkładzie jazdy autobusów, który zacznie obowiązywać od 1 września 2011 roku. Prezydent miasta pod wpływem ogromnego niezadowolenia społecznego wycofał się na razie z planów drastycznych cięć kursów na terenie miasta. Ilość wykonywanych kilometrów spadła o około 10%. O wiele gorzej wygląda sytuacja na liniach podmiejskich, gdzie postawione pod ścianą władze musiały zgodzić się na zgodę na wycięcie sporej ilości i tak już niewielu połączeń. W efekcie wraz z początkiem nowego roku szkolnego w poszczególnych gminach zmniejszy się ilość wykonywanej pracy przewozowej :
- Piechowice o 10,8 %
- gmina Podgórzyn o 33,40%
- gmina Mysłakowice o 27,58%
- Jeżów Sudecki blisko o 19,94 %

Te zmiany wróżą tylko jedno- powolną dezintegrację komunikacji lokalnej w Kotlinie Jeleniogórskiej, wzorem Wałbrzycha czy Legnicy, w których już dawno dowozy do miasta przejęli busiarze. Władze ościennych samorządów coraz głośniej mówią, że nie są w stanie co roku zwiększać dotacji na transport publiczny o 20- 50% i najlepszym rozwiązaniem dla nich byłoby oddanie połączeń z Jelenią Górą PKS-owi oraz prywatnym przewoźnikom, którzy nie będą żądali żadnych dopłat. Jak na razie opór lokalnych społeczności przeciwko takim rozwiązaniom sprawia, że cywilizowana komunikacja autobusowa jest utrzymywana.

W samym mieście wprowadzono następujące zmiany:
- zlikwidowano linię „0”
- zlikwidowany został przejazd autobusów linii „”2, 12, 27” przez Tesco
- część kursów „15” kończących dotychczas bieg na pętli Śnieżna w Piechowicach wydłużono do przystanku Piechowice- osiedle Michałowice
- autobusy NOC nie będą zajeżdżały pod główny dworzec kolejowy.
- miasto wycofało się z finansowania odcinka linii „3, 11, 33” biegnącego od granicy Jeleniej Góry do szkoły w Łomnicy, należącego do gminy Mysłakowice co powoduje, iż po kilkunastu latach strefę opłat miejskich/ podmiejskich stanowić będzie przystanek ‘Łomnicka/ Przyboczna”. Dotychczasowe rozwiązanie było wyłomem od zasady „ każdy płaci za swoje wzkm” gdyż mieszkańcy gminy Mysłakowice mogli na bilecie miejskim dojechać 2 przystanki poza miastem Jelenia Góra.


Cięcia kursów dotknęły : 1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 25, 33 i NOC i polegają niemal wyłącznie na kasowaniu połączeń najmniej wykorzystywanych ( oczywiście zdaniem urzędników). Okazuje się, że badania potoków pasażerskich można wyrzucić do kosza, gdyż nikt z nich nie korzystał. Pocięto na przykład te kursy, którymi na ranną i nocną zmianę dojeżdzano do zakładów pracy czyli korzystali z nich stali pasażerowie kupujący bilety okresowe. Poza zmniejszeniem pracy przewozowej nie ma jakichkolwiek szumnie zapowiadanych działań mających na celu poprawę jakości transportu publicznego, nadal autobusy jeżdżą stadami, nie objęto komunikacją nowo zabudowywanych obszarów miasta ( Malinnik, Nowe Cieplice) nie poprawiono komunikacji nocnej, nie uruchomiono linii pospiesznej. Pół roku pracy i wydanych pieniędzy na nic.

Wszystkie działania w zakresie transportu prezydent zamierza skupić na budowie Obwodnicy Południowej i realizacji pomysłu SKM, w tym znalezienia potrzebnych pieniędzy. To oznacza, że inwestycje w tabor autobusowy zostaną zamrożone na następne lata i Jelenia Góra będzie ostatnim bastionem Jelczy M11 na naszej planecie :|

Link do komunikatu MZK
http://www.mzk.jgora.pl/pl/zmiany-rozkl ... ogloszenie

Link do propagandowego artykułu prezydenta zamówionego w lokalnych mediach
http://www.jelonka.com/news,single,init,article,35670

ppln

#46 Post autor: ppln » 2011-08-29, 20:29

marekJG pisze:Władze ościennych samorządów coraz głośniej mówią, że nie są w stanie co roku zwiększać dotacji na transport publiczny o 20- 50% i najlepszym rozwiązaniem dla nich byłoby oddanie połączeń z Jelenią Górą PKS-owi oraz prywatnym przewoźnikom, którzy nie będą żądali żadnych dopłat.
Można prościej, systemem warszawskich linii L - dopłata tylko za honorowanie okresowych (dobowych i dłuższych) i ulg, jednorazówki sprzedaje przewoźnik i bierze z nich zysk. Jest i tanio i potencjalnie cywilizowanie (oczywiście wszystko wg. normalnych miejskich rozkładów z normalnymi oznaczeniami, a nie jak w pekaesie deska niedbale pomalowana z szablonu)

marekJG

#47 Post autor: marekJG » 2011-11-24, 11:52

Tak jak można było się spodziewać trwa powolny rozbiór sieci komunikacji podmiejskiej w Jeleniej Górze. Od przyszłego roku mają zostać wycięte kursy zamiejskie na większości linii. Na razie sytuacja zaczyna przypominać tą z Wałbrzycha. Na trasie Jeżów Sudecki- Jelenia Góra zaczął jeździć prywatny przewoźnik Ro ko Car, który uruchomił dublujące się (na odcinku Jeżów Sudecki- JG Teatr) z linią nr 1, połączenie autobusowe. Koszt przejazdu ma być tańszy niż w taryfie miejskiej. Oznacza to, iż większość pasażerów przesiądzie się na busy, tym bardziej, iż częstotliwość kursowania ma wynosić 2x/h.
http://www.phototrans.eu/14,523698,0,Jelcz_M11_692.html

siekierowy

#48 Post autor: siekierowy » 2011-11-24, 13:40

A ile jeszcze pieniędzy można wziąć pod stołem od prywaciarzy.

marekJG

#49 Post autor: marekJG » 2012-01-06, 18:34

Garść trochę spóźnionych informacji z Jeleniej Góry.
Po mieście kursują już wszystkie Sralisy zakupione ze środków unijnych w ramach programu modernizacji transportu autobusowego w Jeleniej Górze :
http://www.phototrans.eu/2415,48,139.html. .

Ponadto kilka dni temu na zajezdnię przyjechał nowy Man zakupiony w ramach odnowy floty pojazdami używanymi :
http://www.phototrans.eu/15,298374,48.html, zakupiony.

Równocześnie w połowie roku prawdopodobna jest kolejna podwyżka cen biletów autobusowych spowodowana rosnącym deficytem komunikacji miejskiej ( spadająca ilość pasażerów i rosnące ceny paliwa) i reorganizacja sieci komunikacji podmiejskiej, gdyż gminy chcą znacząco obniżyć koszty finansowania transportu zbiorowego. Jak wielka będzie skala zmian, okaże się się po przedstawieniu propozycji nowych rozkładów jazdy i kwot jakie samorządy są w stanie zaoferować za wozokilometry wykonywane przez MZK.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

#50 Post autor: irisbus » 2012-01-31, 21:50

Wiadomo, kiedy można się spodziewać zakupionych Lionsów G? Już się nie mogę doczekać tych aut w Jelonce, trzeba będzie do Was zawitać któregoś dnia jak już będą w ruchu :D

--------------EDIT--------------

Znajomy dziś widział Lionsy dla Jeleniej w okolicy Legnicy, więc pewnie juz stoją u Was na bazie ;)

marekJG

#51 Post autor: marekJG » 2012-07-25, 18:09

Garść nowych informacji z jeleniogórskiej sieci. Na początek zmiany w rozkładzie jazdy miejskich autobusów. Wraz z z nadejściem sierpnia wylatuje kilka kursów na liniach 6,7, 17, 26 i 27, dwa kursy 2 jadące do Komarna ( gm. Janowice Wielkie) będą skrócone do granicy miasta Jelenia Góra ( pętla na Maciejowej). Na trasy ma wyjeżdżać tabor mini- i midibusowy. Powodem jest oczywiście spadająca sukcesywnie ilość pasażerów transportu publicznego, wywołana czynnikami demograficznymi jak i społecznymi. Są także dobre wiadomości. Udało się w końcu wydłużyć kursy linii nr 2 jadące do strefy przemysłowej na ul. Spółdzielczą o kolejny odcinek tejże, do hal fabrycznych i Zorki. Skończy się więc gehenna pracowników tego zakładu, którzy musieli pokonywać spore odległości do przystanku autobusowego. W kwestii taboru, poza ciągłymi problemami z unijnymi Sralisami do końca roku mają przyjść 4 szt. Manów II generacji, zastąpią wycofywane z eksploatacji Jelcze M11, nastąpi także zmiana ilostanu przegubowców. Plany MZK zakładają wycofanie 2- 3 sztuk.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29028
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#52 Post autor: J-31 » 2012-07-25, 18:39

A czy MZK planuje zakup jakichś fabrycznie nowych autobusów ? Czy na razie tylko kolejne używane MAN-idła ? ;)

A przy okazji - jakie są problemy z tymi Solarisami ? ;)

marekJG

#53 Post autor: marekJG » 2012-07-26, 13:27

J-31 pisze:A czy MZK planuje zakup jakichś fabrycznie nowych autobusów ?
Poprzednie władze miasta opracowały plan odnowy taboru, który zakładał zakup kilkunastu używanych autobusów a następnie przejście na dostawy kilku fabrycznie nowych pojazdów w ciągu roku. Niestety obecny prezydent ze swoją przerośniętą administracją nie darzy transportu publicznego jakąkolwiek sympatią i odstąpił od zamierzeń poprzedników. Postanowiono więc, że MZK ma zakupować pojazdy w ramach zaoszczędzonych/ zarobionych pieniędzy z działalności niekomunikacyjnej ( mechanika, myjnia, reklamy), które wystarczą na zakup może 1-2 szt 10- letnich pojazdów z rynku wtórnego. W tym roku udało się kupić 4 MANy. Teraz pod naciskiem krytyki zbiorkomu władze zaczynają przebąkiwać coś o o zakupie 15 nowych pojazdów w przyszłym roku, w ramach jakiegoś projektu wspólnotowego ( warunek- uzyskanie dofinansowania). A tak naprawdę, to założenie urzędników jest takie, że skoro coraz mniej pasażerów korzysta z transportu zbiorowego, liczba wozokilometrów a w konsekwencji autobusów będzie ulegała rokrocznemu zmniejszeniu i problem przestarzałego taboru będzie coraz mniej dotkliwy.
J-31 pisze:A przy okazji - jakie są problemy z tymi Solarisami ?
Autobusy przez dłuższy czas nie wyjeżdżały z bazy z powodu problemów z elektroniką. Serwis Solarisa rozkłada ręce. Przyjechał raz, drugi i znowu problem się pojawia. Teraz spece z Bolechowa mają się znowu pojawić. Autobusy co prawda kursują, ale nie zawsze wszystkie. Ponadto pojawiają się ciągłe skargi na hałas silnika. Porównując ich głośność z krakowskimi Urbino 12 różnica jest dość znaczna na niekorzyść naszych. Ostatnie nawet grupa turystów z Warszawy, jadąc linią 15 ostentacyjnie przesiadła się do przodu, robiąc awanturę, że takie coś nie powinno być dopuszczone do ruchu ( oczywiście było to zwykłe gwiazdorzenie, choć stopień hałasu jak na nowy autobus jest wręcz karygodny). Ale ja się temu nie dziwię. Jeżeli przetarg kierunkuje się pod konkretnego producenta, to nie dość że płaci się horrendalne ceny to jeszcze dostaje badziew. Oby tylko zrozumiano, że biednego na byle co nie stać.

ppln

#54 Post autor: ppln » 2012-07-26, 13:38

A cały czas jest w planach to całe SKM czy coś takiego (będące w założeniu pełnoprawną linią kolejową, nawet nie sensownym w pewnych okolicznościach tramwajem dwusystemowym) czy wreszcie się z tego wycofano?

Awatar użytkownika
Michalbc
Posty: 884
Rejestracja: 2008-12-20, 23:31
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

#55 Post autor: Michalbc » 2012-07-26, 21:43

No to ładnie, z bolesławieckimi problemów nie ma :)
Teraz pytanie, jakie silniki mają Wasze SU? Cumminisa?

marekJG

#56 Post autor: marekJG » 2012-07-27, 14:28

ppln pisze:A cały czas jest w planach to całe SKM czy coś takiego
Co pewien czas, zgodnie z polityczną zasadą "igrzysk" prezydent wydaje oświadczenia o przymiarkach do stworzenia koncepcji Jeleniogórskiego Tramwaju Regionalnego, przy czym podkreślam nazwa "tramwaj" oznacza po prostu szynobusa kursującego za dopłaty miejskich pieniędzy po torach trasy Jelenia Góra- Szklarska Poręba. Na szczęście jego koledzy partyjni z UMWD przemówili mu do rozsądku i nawet on zrozumiał, że dofinansowanie tego projektu w takiej postaci, z pieniędzy unijnych jest niemożliwe, gdyż nikt nie widzi żadnego ekonomiczno- społecznego uzasadnienia w wożeniu powietrza po miejskich nieużytkach ( pierwsza koncepcja JTR powstała gdzieś na początku transformacji ustrojowej, kiedy zakładano, że Jelenią Górę w roku 2000 będzie zamieszkiwać ponad 100 tys. ludzi a całą aglomerację - miasto + Piechowice i Szklarską Porębą- ponad 160 tys. co skutkowałoby zabudowaniem terenów leżących na zachód od torów kolejowych osiedlami mieszkaniowymi ) Cały ten cyrk w najlepszym dla pasażerów wariancie skończy się więc budową nowych przystanków w mieście i porozumieniu z Kolejami Dolnośląskimi w sprawie finansowania dodatkowych kursów szynobusa lub przejęcia finansowania ich całości. KD utrzymują bowiem połączenia do Szklarskiej P. tylko i wyłącznie z czysto politycznych powodów. Frekwencja na kursach w dni robocze wynosi góra 3- 5 osób, czasami zdarzy się jakaś grupa wycieczkowa. To linia o typowym charakterze turystycznym a nie magistrala komunikacyjna generująca ogromne potoki pasażerskie.

shift

#57 Post autor: shift » 2012-09-28, 00:37

Nowości w MZK:
http://nj24.pl/article/ochrona-w-autobu ... ez-telefon
Unowocześnienie taboru MZK jest potrzebne na wczoraj więc plany na 12 nowych autobusów brzmią zacnie :smile2: Skoro chcą przeznaczyć 9,3 mln zł na 12 autobusów to wtedy wychodzi ok. 775000 zł od autobusu. Można za taką cenę kupić nowe dwunastometrowce ?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 9998
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

#58 Post autor: pmaster » 2012-09-28, 00:50

Jakieś na pewno, może nawet SU12

Awatar użytkownika
Jack the Ripper
Posty: 1037
Rejestracja: 2011-07-10, 21:41
Lokalizacja: Radom - Lublin
Kontakt:

#59 Post autor: Jack the Ripper » 2012-09-28, 10:14

A ja wątpię. W Toruniu ostatnio U12 w standardzie klima szoferki + biletomat + SIP kosztowała niespełna 890 tys zł.
To co MZK JG chce przeznaczyć na ten zakup wskazuje raczej na midi.

Baphomet
Posty: 44
Rejestracja: 2011-01-13, 18:59
Lokalizacja: Legnica

#60 Post autor: Baphomet » 2012-10-01, 00:15

"MZK planuje także zakup 12 nowych autobusów. - Tabor to nasz największy problem, średnia wieku naszych autobusów to 14 lat – mówi prezes. Będą to pojazdy mogące pomieścić do stu pasażerów, z silnikami spełniającymi normy Euro5 i EEV. – Będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, z możliwością przewożenia wózków inwalidzkich – wymienia – wyposażone w system głośnomówiący, kamery monitoringu i bramki liczące pasażerów."
To mi wygląda na SU10, a to bardzo nie dobrze. Mam nadzieje, że te "do stu osób" nie było z myślą właśnie o tym modelu.

ODPOWIEDZ