Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

Torowiska, pętle i przystanki, buspasy, Park & Ride
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28889
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

#1 Post autor: J-31 » 2009-07-29, 09:47

Wrocławski Gaj
A propo Tramwaju Plus. Postanowiłem jeszcze zajrzeć do trzeciego miejsa, gdzie w przyszłości będą docierać tramwaje. Na ul. Świeradowską już nie dotarłem - był taki upał, że po prostu mi się nie chciało, ale dotarłem autobusem do skrzyżowania ul. Bardzkiej i al. Armii Krajowej.

I na Bardzkiej jak widać pozostawiono sporo miejsca pod kątem przyszłej linii tramwajowej. Zdjęcie przedstawia kierunek na Gaj.

:strzałka: http://img31.imageshack.us/img31/1850/gaj1.jpg

Jak widać, dalej prowadzone są jakieś prace ziemne. ;)

I obróćmy się o 180 stopni.

:strzałka: http://img132.imageshack.us/img132/4669/gaj2.jpg

Tu już są tramwaje - tędy jadą tramwaje do pętli Tarnogaj. A zatem linia na Gaj była by odgałęzieniem (raczej przedłużeniem) już istniejącej linii.
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28889
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

#2 Post autor: J-31 » 2017-06-11, 22:24

Jak pamiętam wizualizację wrocławskiego Tramwaju+, to trochę mi się śmiać chce. To miał być super szybki tramwaj mknący z ogromną prędkością... a jest tak jak napisał 9507 powyżej - światła wszędzie (sygnalizacja świetlna) i wrocławski były już "tramwaj+", bo obecnie są to zwykłe linie tramwajowe - wcale nie jest taki szybki... nawet na nowych odcinkach. No, ale z drugiej strony też nie jest tak do końca źle, bo czasy przejazdów na krótszych odcinka jest całkiem niezły ;)

Swoją drogą śmiać mi się trochę chce też z innego powodu. Moderus Beta - pisaliśmy o nim niedawno w innym temacie na forum - krytykowany przez wrocławskich miejskich aktywistów, firma "Modertrans" straszy ich sądem... a sąsiedzi zza miedzi, czyli z Górnego Śląska jakoś za bardzo nie narzekają na te wagony. Przynajmniej nie słyszałem większych słów krytyki. I tam Modertrans nikogo nie straszy sądem :)

Trochę po podróżowałem po Wrocławiu i pomimo zakupów poczynionych - i tak bardzo reklamowanych przez MPK na ekranach - jakoś odnoszę wrażenie, że czas we Wrocławiu się zatrzymał. Nadal bardzo dużo jest wagonów z rodziny Konstali 105Na. Jednakże wcale nie narzekałem na widok klasycznych "akwariów", wręcz przeciwnie zrobiły na mnie fajne wrażenie.

Jest trochę zmian - to oczywiście elektroniczne tablice na przystankach, ale to co mnie miło zaskoczyło to biletomaty w każdym wagonie. Nawet w drugim wagonie w składach 105Na.

MPK zainstalowało - i to jest wielki pozytyw - tylko jeden typ biletomatów, można w nich płacić jedyną kartą (to niestety nie jest takie pozytywne, bo nie każdy posługuje się kartą, ale ... cóż tak była decyzja MPK, w końcu mamy XXI wiek :) )

W tych najstarszych wagonach zdecydowano się wymontować jeden fotel, aby wstawić w jego miejsce biletomat
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/

Znalazłem też i takie rozwiązanie
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/

Skoda 19T... zanim zajrzałem do tego wagonu to trochę krytykowałem warszawskie dwukierunkowe Pesy 128N "Jazz-Duo", za brak miejsc do siedzenia. Przyznam szczerze, że jak zobaczyłem środkowy człon wrocławskiej Skody 19T, to ... bardzo polubiłem nasze Jazzy-Duo. Może dlatego, że środkowy człon jest moim ulubionym miejscem w tym typie wagonów ;)

Nie wiem, czemu czeski producent zdecydował się na takie skrzynie...
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/
... to rozwiązanie ani nie jest ładne ani praktyczne ;)

Może to jednak wynikać z płaskiej konstrukcji wagonu, a więc przede wszystkim z konieczności zabudowy zawieszenia środkowego członu. W przeciwieństwie do Jazz-ów Duo, środkowy człon i dojścia do niego są proste. Pesa zrobiła to nieco inaczej. Nieznacznie podwyższyła podłogę w członach z wózkami przez co udało się wygospodarować miejsce na fotele, a jednocześnie producent uniknął stopni... tutaj mamy prostą podłogę, ale człon I i V mają już podwyższenie i jest dosyć wysoki stopień
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 612114342/

Fajnym rozwiązaniem jest ustawienie foteli w członach wiszących - a więc II i IV. Z tymże jest ciasno, ale jadąc tymi wagonami nie zauważyłem aby stwarzało to jakieś problemy ;)

Zastanawia mnie czy MPK dobrze wyliczyło liczbę wagonów dwukierunkowych, one dosyć fajnie obsługują linie 31, 32 i 33... ale zastanawia mnie co zrobi MPK w czasie remontów, gdy okaże się, że trzeba by wykorzystać jakieś dwukierunkowce do obsługi linii tymczasowych.

Pytanie do kolegów z Wrocławia, czy MPK w ogóle tworzy takie "zastępcze" linie tramwajowe na czas remontów ? Pamiętam, że wiele lat temu MPK tworzyło takie linie "wahadłowe" chociażby z Konstali 102Na ;)

Teraz kilka słówek na temat infrastruktury - interesowała mnie ta najnowsza czyli na Kozanowie i na GAJ-u. Obie nowe linie są ciekawe i obie się różnią techniką wykonania

Linia na Kozanów jest głównie trawiasta - i słusznie jest nieco cichsza...
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

... w obrębie przystanków - kostka betonowa
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

Natomiast na GAJ-u torowisko zbliżone jest do tradycyjnego - nie ma trawy jest podsypka
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

To co charakteryzuje nowe torowiska to nowe meble miejskie. A chociażby pojawiły się takie duże tablice nazwą przystanku
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

Zupełnie inne wiaty
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

Tablice elektroniczne są w tym samym stylu co reszta mebli ;)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... 329925415/

Generalnie zielony - fajny kolor, chociaż nie wiem czy nie za jasny, trudno to będzie utrzymać w czystości, niektóre są już pomazane ;)

Tak po za tym nowe linie zrobiły na mnie pozytywne wrażenie, mam nadzieję, że Wrocław będzie jednak dalej inwestował w infrastrukturę tramwajową. I w nowe tramwaje też, bo jednak przydałyby się ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4157
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje MPK Wrocław - tabor, infrastruktura

#3 Post autor: Przemek » 2017-06-12, 08:27

Ta "skrzynia" to miejsce do przewozu rowerów.
Co do wykorzystania dwukierunkowców - ostatnio jak przebudowywano Dyrekcyjną i zamknięto skrzyżowanie z Borowską, zrobiono tymczasową przelotkę i przy byłym starym dworcu PKS linie 31 i 32 zmieniały tam kierunek jazdy.

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Tramwaje MPK Wrocław - tabor, infrastruktura

#4 Post autor: 9507 » 2017-06-19, 01:32

Utrzymanie czystości - typowo wrocławskie - łatwiej wymienić, niż czyścić ;)

Przy okazji zdjęcia linii z Gaju - fajna ekierka tam się zrobiła.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 28889
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje MPK Wrocław - tabor, infrastruktura

#5 Post autor: J-31 » 2017-06-19, 11:57

A mnie trochę zastanawia czemu MPK zdecydowało się na typowe torowisko - bez trawy - na Gaju. Przecież to jest kolejna wrocławska "sypialnia", a takie torowisko jest stosunkowo głośne. Na pewno głośniejsze niż trawiaste ;)
Obrazek

9507
Posty: 2871
Rejestracja: 2008-10-03, 18:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Tramwaje MPK Wrocław - tabor, infrastruktura

#6 Post autor: 9507 » 2017-06-22, 20:50

Nie MPK - miasto. Miasto tak zrobiło i już ;)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 4157
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Linia tramwajowa na Gaj i na Jagodno

#7 Post autor: Przemek » 2018-08-03, 17:22

https://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,pr ... 42717.html
Gmina Wrocław ogłosiła przetarg na projekt trasy tramwajowej na Jagodno, osiedle w południowej części miasta.

Jak podaje portal transport-publiczny.pl, torowisko ma przebiegać wzdłuż ulic Bardzkiej i Buforowej, na odcinku od ul. Świeradowskiej do pętli przy ul. Kajdasza. Jego długość wyniesie ok. 2,6 km. Według założeń, trasa tramwajowa na Jagodno ma powstać do końca 2022 roku.

ODPOWIEDZ